The Lorax - Tutorial

Jag blev ombedd att göra en tutorial på min Lorax design.
Jag vill varna i förväg att eftersom det är en rätt så avancera design så kommer den är hoppa ganska mycket.
Det är väldigt svårt att få med varje litet steg i foton.

Men vi gör ett försök, fråga om det är nåt som låter helt orimligt 

Måla först en bas färg, jag har valt en ljus himmla blå färg.
Sen blandar du till en gul akrylfärg med lite vitt. Man måste blanda i vitt i vissa färger, annars blir fägen väldigt genomskinlig och man måste måla flera lager om och om igen innan det blir rätt färg. Blandar man i vitt kan man måla det en gång och sen måla det "rätta" fägen över.
Måla stammen på trädet i gult och sen "löven" i valfri färg



Sen blandar du till nån nyans ljusare av din lövfärg och "highlightar"
Bilden får mycket mer liv och djup om man använder highlight och lite skuggor genom att först måla en mörk bas och sen bygga på en ljusare.

Här har jag målat mina highlights och några hel vita highlights på träden.
Sen började jag på Lille Herr Lorax. Samma princip, först mörk orange.
 

 
Fick dit hans ansikte.
På den här designen är det väldigt viktigt att man blandar färgen med mycket vatten. 
Du vill inte ha en tjock och klumpig färg när du ska måla pytte små detaljer som ögonen.
 
 
Sen målade jag med väldigt ut vattnad svart färg och gjorde väldigt tunna linjer runt träden.
Gör man så så kommer din design att synas betydligt bättre.
Om du känner att det blir svårt att göra så tunna linjer så kan du först måla allt som svarta silhuetter och sen färglägga innuti det svarta men lämna en tunn linje svart runt kanterna. Så gjorde jag den första designen.
Jag fick också dit lite highlights på Lorax. En sak som är rätt så bra att göra är att göra en pytteliten vit prick i irisen på ögat, det gör att ögat ser mer levande ut och din bild får djup.



S
en gjorde jag samma sak på Lorax, tunna svarta linjer så man skiljer honom från bakgrunden.
Lite moln i bakgrunden skapar också lite djup i denna design. Glömde dock göra det den här gången.


T
opplacka och klart!



Ursäkta att bilderna inte är dom bästa och som sagt, stora hopp men det var det bästa jag kunde göra idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0