Svar på fråga - pensel och rengörning



Hejsan!
Nej det är inte riktigt vad folk föreställer sej när jag berätta vad jag använder när jag målar men så simpelt är det ;D

Jag rengör min penslar med vanligt vatten. Det är jätte lätt att tvätta bort från penseln och från hud och kläder.
Du gör helt enkelt som med vanlig vattenfärg, ha ett glas vatten bredvid dej och tvätta bort färgen från penseln när du är klar med den.

Jag är inget proffs och har inte gjort någon djupare undersökning i vilka penslar som håller bäst men personligen föredrar jag penslar med äkta hår, den är mer följsam jämfört med en syntetpensel. Hur vida dom håller bättre är jag inte säker på men jag upplever det som att äkta hår vinner även här men som sagt, jag har inte gjort något ingående test. Dom kanske håller lika bra men med tanke på att en pensel med äkta hår är lättare att måla med så kommer jag att fortsätta köpa dom oavsett.

Jag har inget favorit märke men just nu har jag den här



Köpt på Panduro, storlek 2 men jag har klippt den smalare. Annledningen är att jag villa ha längden på den här då storlek 1 var lite för kort för min smak. Då är det bättre att köpa en lång tjock och klippa den smal :)


Så här klipper jag mina penslar. Det är Robin Moses som har gjort videon.
Är du intresserad av att lära dej på samma sätt som jag har lärt mej så rekomenderar jag att du tar dej en titt på hennes videos.
Hon är grymt duktig och otroligt hjälpsam och snäll, hon har svarat på många av mina frågor och har flera fakta videor där hon svarar på dom frågor folk oftast ställer :)





Hoppas det här inlägget har hjälp, tack för frågan! Fråga på om det är något mer du under över :D


Trackback
RSS 2.0